تاریخچه ی آموزش کشتی

.....................



تاریخچه ی آموزش کشتی

تاریخچه ی آموزش کشتی
یکی از قدیمی ترین و محبوبترین ورزش های سالم و مرسوم ایران و جهان کشتی بوده است .
کشتی یعنی فعالیت دو فرد همراه با فنون و شیوه ی انجام آن که یک نفر پیروز میشود
نام کشتی از اسم یک کمربند گرفته شده که زرتشتیان و پارسیان در غروب خورشید بر کمر بسته و به مراسم دعا خواندن میپرداختند . اسم کشتی گرفتن به معنی کمر دیگری را گرفتن. کشتی در زبان پهلوی کُستیک و در زبان فارسی دری گُشتی خطاب میشود.
این کمربند را زرتشتیان به نام (بندرین) گویند که از پشم گوسفندان با ۷۲ نخ بافته شده که این نخ ها به شش رشته تقسیم میشوند. که آنرا سه بار دور کمر میبستند که سه اصل زرتشت یعنی (گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک) بوده.

آموزش کشتی
آموزش کشتی یکی از ورزش های باسابقه زیاد است که توسط کل مردم دنیا به شکل های مختلف برگزار میشده و در هر روستا و قوم و شهری نیست که این ورزش کشتی انجام نشده باشد یا مردم آن با این ورزش باستانی آشنایی نداشته باشند و شاید بتوان یکی از علل بوجود آمدن این ورزش زورآزمایی دونفر بوده باشد که در اوقات فراغت یا در جنگ های تن به تن به شکل غریزه بکاررفته.
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد . وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زوربازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد . بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری می شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .
شاید نخستین علل بوجود آمدن این ورزش دیدن زورآزمایی حیوانات و آموختن این شیوه برای خودنمایی قدرت بدنی یا نشان دادن زوربازوی حیوانی به خاطر قدرت بدنی بالای خود و ارجعیت قرار دادن و چیره شدن نسبت به بقیه باشد . انسان با دیدن این شیوه بنابر زندگی خود از آن یک ورزش با فنون مختلف ساخت تا هم در اوقات فراغت و هم مواقع مورد نیاز آنرا بکار ببرد
کشتی در طول تاریخ و روزگاران قدیم در کتیبه ها نوشته شده است حدود ۵۰۰۰سال پیش توسط باستان شناسان کشف شده و دیده شده که این ورزش  کشتی در بین مصریان و آشوریان رواج بیشتر داشته و مقررات خاص داشته
کشتی در زمان قاجار و در زورخانه مرسوم بوده است فنون آموزش کشتی از کشورهایبین النهرین و مصر به روم و یونان و حیطه ی آسیا راه یافت و گسترده شد و به مرور تکمیل شد. هر فن کشتی را بصورت نقاشی روی کاغذهای مخصوص توسط مربیان کشتی در یونان طراحی و از این طریق به آموزش آن می پرداختند
در کشور یونان با رواج پیدا کردن کشتی به صورت مسابقات ایجاد شد که قبل از میلاد بوده که به موارد پنچ گانه بازی های المپیک دست یافتند که به این بازی های پنج گانه در یونان باستان پنتالتون میگفتند که شامل پنج ورزش به عنوان مسابقه با نام های پرتاب نیزه ، پریدن، دویدن، پرتاب دیسک و کشتی گرفتن بود
در ایران زورآزمایی کردن اهمیت زیاد داشته و این ورزش را جزو سنت های ریشه دار ایران تخصیص داده و هم اکنون به عنوان یک ورزش ملی تبدیل شده .
ورزش کشتی در دوران زندیه و صفویه رواج زیادی در ایران داشت و چندین پهلوان بنام وحود داشت و در دوران ناصرالدین شاه قاجار در روزهای تعطیل پهلوانان به میدان های شهر می آمدند و به کشتی گرفتن مشغول میشدند . مسابقات زیادی هر چند وقت یکبار برای انتخاب پهلوان انجام میشد و بعدها به یک سنت درآمد که هرساله ورزش کشتی اجرا شود

آموزش کشتی
از دوره ی رضاشاه زورخانه ها رونق بیشتری پیدا کردند همینطور باشگاه ها و ورزشگاه های زیادی شکل گرفتند و تغییراتی در شیوه ی کشتی گرفتن و نوع لباس در ورزش آموزش کشتی بوجود آمد و قوانین تازه ای بصورت بین المللی در سال ۱۳۱۸ در ورزش کشتی انجام شد.
ورزش کشتی در ایران جزو پرطرفدارترین ورزش ها بود و از قدیم در زورخانه ها رواج یافت و کمی بعد به مرور زمان مسابقات کشتی از زورخانه ها به خارج از زورخانه منتقل شد و به دوصورت کشتی فرنگی و آزاد گسترش پیدا کرد.
کشور ایران برای مسابقات کشتی المپیک لندن در سال ۱۹۴۸ شرکت کرد و مقام اول را کسب کرد. همینطور ۲ قهرمانی در جهان که یکی در سال ۱۹۶۱ در ژاپن و دیگری در منچستر انگلستان در سال ۱۹۶۵ کسب کرد . در قاره ی آسیا ایران در مسابقات ورزش کشتی اغلب اوقات مقام قهرمانی را کسب می کرد.

آموزش کشتی

در قصص انبیاء، سخن از پهلوانی بهنام«سامسون» به میان میآید که قدرت بدنی خارقالعادهای داشت و میتوانست با حیوانات نیرومندی مانند؛ شیر، کشتی بگیرد و آنها را مغلوب قدرت خود سازد. کُشتی را نیز به انبیاء و اولیاء خدا نسبت میدهند، نقل است که هنر کُشتی گرفتن از اولاد یعقوب پیغمبر (ع) بوده و حضرت یعقوب (ع) این علم را میدانسته و به فرزندان خود، بهمنظور گرفتن و دفع دشمن آموخته است. گفتهاند که حضرت آدم، ۴۴۰ هنر میدانسته، از جمله این هنرها، هنر کشتی گرفتن بوده است و در روایات آمده که حضرت حمزه سیدالشهدا که با کافران جنگ میکرد، اکثر دشمنان را با کُشتی بر زمین می زد.
در بسیاری از قصه های نقل شده از پیامبران گفته شده که این هنر کشتی از فرزند یعقوب بوده و حضرت یعقوب این علم را به فرزندان خود برای دفع کردن دشمن آموخت تا بتوانند از خود دفاع کنند. همچنین حضرت آدم این هنر کشتی را میدانسته است و گفته شده است که حضرت حمزه سیدالشهدا در جنگ با کافران دشمنان خود را با کشتی گرفتن شکست داد.
و داستان دیگری از حضرت رسول اکرم گفته شده است که امام حسن و امام حسین با هم آموزش کشتی میگرفتند و جبرئیل و پیامبر آن ها را تشویق میکردند .
در کتاب شاهنامه فردوسی به زبان شعر در اکثر قصه های ایرانی رستم و سهراب از ورزش کشتی به زبان فردوسی گفته شده و در قصه های شاعر یونان باستان از کشتی نام برده شده است و از دیرباز این ورزش کشتی در ایران و جهان بوده است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده توسط میلاد در چهار شنبه 26 خرداد 1395

و ساعت 7:4



.:: Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by madaran123 ::.
.:: Design By :
wWw.loxblog.Com ::.




به وبلاگ من خوش آمدید




میلاد




خرید از فروشگاه سحر چه مزایا و معایبی دارد
یک خرید معرکه و مناسب با فروشگاه سحر
یک محصول واقعی و با کیفیت در فروشگاه سحر
طراحی داخلی فروشگاه سحر چگونه است
چطوری میتوانیم از فروشگاه سحر خرید کنیم
فکر درست درباره ی فروشگاه سوپریم
بهتر شدن آسایش شما با فروشگاه سوپریم
الان یک موقعیت خرید عالی از فروشگاه سوپریم است
بسته بندی شیک فروشگاه سوپریم
یک روش حرید متداول از فروشگاه سوپریم
فروشگاه سرپریم یک فروشگاه با اعتبار است
یک خرید مطمئن برای شما ،خرید از فروشگاه سوپریم است
فروشگاه سوپریم یک فروشگاه قانونمند
فروش فروشگاه اینترنتی سحر با اعتبار بالا
فروشگاه اینترنتی سحر با اعتبار بالا و مطمئن
خرید ازفروشگاه اینترنتی سحر با اعتبار بالا
فروشگاه اینترنتی سحر با اعتبار بالا
فروشگاه اینترنتی سحر
سیر سیاه در اصفهان
سیر سیاه مشهد
فروش سیر سیاه در شیراز
سیر سیاه و سرطان
سیر سیاه برای کبد چرب
فروش دوربین مداربسته
اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان برای من و آدرس madaran123.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا















»تعداد بازديدها:
»کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: